Oproep aan de huisartsen en HAIO's om lid te worden of te blijven

ASGB-BERICHT 2019.008
Icoon theme huisartsen

 

Geachte Collega

Hierbij verzoeken we u vriendelijk om uw steun, en vragen we u om uw lidgeld voor 2019 over te maken.

U kent de prioriteiten van het ASGB/Kartel: het aantrekkelijk maken en houden van het beroep van huisarts door een correcte verloning, een goede ondersteuning en omkadering, en een betere sociale bescherming.

Aan steeds meer mensen moet steeds meer zorg verleend worden, terwijl ook de medische mogelijkheden exponentieel toenemen. En hoewel de index voor 2019 volledig wordt toegekend, is de groei te beperkt om enig budget over te houden voor vernieuwende initiatieven. Dat maakt de beroepsverdediging en belangenbehartiging voor artsen aan de ene kant frustrerend, maar aan de andere kant een steeds grotere uitdaging.

De indexmassa voor 2019 werd in de medicomut niet-lineair verdeeld: een principe dat door het ASGB/Kartel al jaren wordt gehuldigd. Daardoor kunnen de consultaties, de huisbezoeken en het GMD met 3,33 % stijgen i.p.v. met 1,45%.

2018 was een belangrijk jaar, omdat opnieuw medische verkiezingen werden georganiseerd. Met mèèr dan 40 % van de stemmen werd het Kartel bij de huisartsen duidelijk de grootste. Maar één van de grootste problemen van dit moment, nl. de slecht werkende informatica speelde ook deze verkiezingen parten. Het is hemeltergend dat de overheid er niet in slaagde om  zelfs deze verkiezingen probleemloos te laten verlopen. Maar het zal mensen, die dagelijks (moeten) werken met de informatica niet echt verbaasd hebben. Het ASGB/Kartel blijft zich inzetten in de verschillende commissies om duidelijk te maken aan zowel de overheid als de mutualiteiten (MyCarenet) dat er nog steeds veel zaken niet in orde zijn en op verbetering en vereenvoudiging wachten. De komende jaren zal eerst moeten worden ingezet op stabiliteit en continuïteit, voordat er van nieuwe initiatieven sprake kan zijn.

Als gemengd syndicaat dringen wij ook aan op een betere ondersteuning van de informatisering van de specialisten. Wat heeft het maken van Sumehr’s en medicatieschema’s voor zin als ze niet kunnen worden geraadpleegd door de specialisten? Het is toch onbegrijpelijk dat elektronische communicatie naar een specialist nog steeds niet mogelijk is.

De financiering van de huisartsenwachtposten dreigde door de eigenzinnige houding van het kabinet De Block te ontsporen. Van sommige onderdelen van de werkingskosten van bestaande wachtposten was al lang duidelijk geworden dat ze niet toereikend waren, maar aanpassing werd altijd maar op de lange baan geschoven, zodat huisartsenkringen dreigden hiervoor zelf te moeten opdraaien.

Door hardnekkig niet akkoord te gaan met de voorstellen voor financiering in 2019 en door de regionale coördinatoren hun rol te laten spelen als schakel tussen de kennis en ervaring van het werkveld en de overheid, verkregen we uiteindelijk een aanpassing van de werkingskosten, die rekening houdt met de reële uitgaven. Ter herinnering: de twee regionale coördinatoren (Vlaams en Waals) worden gefinancierd door de overheid en kwamen er na lang aandringen door het ASGB/Kartel.

Het ASGB/Kartel is voorstander van een mogelijke samenwerking tussen wachtposten om ’s nachts minder manschappen en middelen te moeten inzetten, maar dat kan alleen als er een goede triage is via de 1733. Organisatie hiervan vraagt tijd en gebeurt ook met de hulp en bemiddeling van de regionale coördinatoren, en is niet mogelijk binnen het tijdsbestek van een paar maanden, zoals de overheid eerst voorstelde. We zijn erin geslaagd de financiering van de wachtposten voor 2019 los te koppelen van de verplichting tot netwerkvorming.

Aan de nieuw te vormen regering in 2019 zal duidelijk moeten worden gemaakt dat er extra budget nodig is om na 2019 nog nieuwe wachtposten te kunnen oprichten (ter herinnering: er was oorspronkelijk 5,25 miljoen extra voorzien, maar die werd in 2016 door minister De Block niet toegekend).

Bij dit alles blijft ons uitgangspunt dat de wachtposten en triage noodzakelijk zijn om de huisartsen in staat te stellen ook in de toekomst met minder collega’s op een leefbare en veilige manier aan de wachtverplichting te kunnen voldoen.

De professionele omkadering van de huisarts moet verder worden ontwikkeld. Er is enige jaren geleden grote vooruitgang geboekt, toen de administratieve ondersteuning via Impulseo 2 en 3 op aansturen van het ASGB/Kartel een feit werd. Maar hier stopt het niet. Ook de financiering van een praktijkassistent of -verpleegkundige moet mogelijk gemaakt worden. Impulseo is met de zesde staatshervorming verhuisd naar de gewesten. De Vlaamse administratie dringt erg aan op de ontwikkeling van multidisciplinaire samenwerkingsverbanden. Het ASGB/Kartel kan dit alleen steunen als daarvoor extra financiële middelen ter beschikking worden gesteld en dringt erop aan dat dit niet ten koste mag gaan van groepspraktijken en solohuisartsen, die niet wensen te werken met een vaste kinesist, verpleegkundige, etc.

Voor het ASGB/Kartel blijft het uitgangspunt: iedere inwoner van België een vaste huisarts, met GMD. Vanaf 2021 moeten alle GMD’s elektronisch zijn. Nu al moeten wij in de verschillende commissies de nodige stappen zetten om ervoor te zorgen dat de verlenging van dat EMD volledig automatisch zal gebeuren, dus zonder verplicht jaarlijks contact, iets waar het ASGB/Kartel al op hamert sinds de invoering van het GMD. Alleen op die manier kunnen we vermijden dat huisartsen ongemerkt inkomsten mislopen door de niet-verlenging van een GMD. Bovendien pleit het ASGB/Kartel voor een betaling van de GMD-vergoeding per trimester, omdat dat eerlijker is bij de overname van een GMD en piraterij minder aantrekkelijk maakt. 

Om al deze en nog vele andere zaken zo goed mogelijk op te volgen, garandeert het ASGB/Kartel u een ernstige beroepsverdediging, gebaseerd op kennis en ervaring.

Het ASGB/Kartel kiest voor een volhardende strategie van goed doordachte, haalbare projecten, stap voor stap, en na overtuiging van de partners (overheid, ziekenfondsen).

Het ASGB/Kartel zal nooit de pers halen met onmogelijke eisen die het imago van de huisarts meer kwaad dan goed doen.

Als gemengd syndicaat heeft het ASGB/Kartel een toekomstgerichte, geïntegreerde en realistische visie op de rol van de huisarts in de gezondheidszorg ontwikkeld. Deze visie wordt ook gedragen door onze leden specialisten, wat de kracht ervan vergroot en de positie van de huisarts versterkt.

Het ASGB/Kartel verzoekt u bij deze om uw lidmaatschap te hernieuwen of nu lid te worden.

Het lidgeld is volledig fiscaal aftrekbaar.

Uw praktijk is onze prioriteit!

met vriendelijke collegiale groeten,

Dr. Reinier Hueting - Voorzitter

Dr. Milan Roex - Penningmeester 

Dr. Michel Creemers - Voorzitter huisartsenvleugel

Dr. Paul Putzeys  - Bestuurslid

 

 

 

2024.060

Erkenningscriteria vastgelegd voor verpleegkundig specialist

 

Op 25 april 2024 is een KB gepubliceerd dat de erkenningscriteria voor het beroep van verpleegkundig specialist bepaalt.

Deze criteria treden wel pas in werking op 1 januari 2025.

Hierna vindt u de integrale tekst van het KB.

 

14 APRIL 2024. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de criteria om de titel van verpleegkundig specialist te dragen

2024.059

Aanpassing lijsten verpleegkundige verstrekkingen en toe te vertrouwen handelingen

 

Op 25 april 2024 is een KB gepubliceerd dat de bevoegdheden van de verpleegkundige voor algemene zorg ‘versterkt’.

Daartoe worden de lijst van de zgn. technische verpleegkundige verstrekkingen en die van de door een arts of tandarts toe te vertrouwen handelingen aangepast.

Hierna vindt u in het KB zelf de betrokken aanpassingen. 

 

2024.058

Lijst van taken voor basisverpleegkundige al aangepast

 

Op 30 oktober 2023 werd er een KB gepubliceerd dat de taken vastlegt die een zgn. basisverpleegkundige mag uitvoeren.

Zie ook https://asgb.be/node/28707. 

Vandaag, 25 april 2024, is er echter al een wijzigend KB gepubliceerd dat deze lijst aanpast.

Hierna vindt u de integrale tekst van dit wijzigend KB.

Pro memorie. De basisverpleegkundige is een nieuw niveau dat sinds vorig jaar in het leven geroepen werd.

We sommen hierbij de verschillende niveaus nog eens op.