RIZIV installeert een Commissie voor gezondheidszorgdoelstellingen

2024.033

 

Ingevolge een wet van 6 november 2023 werd de basis gelegd voor een zgn. Commissie voor gezondheidszorgdoelstellingen commissie binnen de Dienst voor Geneeskundige Verzorging.

Deze commissie zal als taak krijgen om bij het begin van elke legislatuur zgn. prioritaire doelstellingen op vlak van gezondheidszorg te formuleren (voor de federale regering).

Op 18 maart is er nu een KB verschenen tot uitvoering van de oprichting van deze commissie. Dit KB regelt een aantal modaliteiten voor de samenstelling ervan. 

Wat meteen opvalt, is dat de zorgverleners en de artsen in het bijzonder sterk ONDERvertegenwoordigd zijn. Is dit – alweer – de voorbode van een politiek gestuurd verhaal? …

 

Hierbij de samenstelling van de commissie:

telkens één werkend lid en één plaatsvervangend lid van het Riziv, de FOD Volksgezondheid, het FAGG, het KCE, Sciensano en de Hoge Gezondheidsraad; 

zes leden uit de academische en wetenschappelijke sector;

drie werkende leden en drie plaatsvervangende leden van de verzekeringsinstellingen;

en drie werkende leden en drie plaatsvervangende leden die de zorgverleners vertegenwoordigen.

 

Hierna vindt u de tekst van het op 18 maart gepubliceerde KB.

11 MAART 2024. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 3 juli 1996 tot uitvoering van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, betreffende het invoegen van de Commissie voor gezondheidszorgdoelstellingen

FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen gecoördineerd op 14 juli 1994, artikel 18/1, zesde lid, ingevoegd bij de wet van 6 november 2023, en artikel 190bis, vervangen bij de wet van 6 november 2023;
Gelet op het koninklijk besluit van 3 juli 1996 tot uitvoering van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994;
Gelet op het advies van de Commissie voor begrotingscontrole, gegeven op 20 december 2023 met toepassing van artikel 2, eerste lid, van het koninklijk besluit nr. 20 van 13 mei 2020 houdende tijdelijke maatregelen in de strijd tegen de COVID-19 pandemie en ter verzekering van de continuïteit van zorg in de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging;
Gelet op het advies van de Algemene Raad van de verzekering voor geneeskundige verzorging, gegeven op 20 december 2023 met toepassing van artikel 2, eerste lid, van het koninklijk besluit nr. 20 van 13 mei 2020 houdende tijdelijke maatregelen in de strijd tegen de COVID-19 pandemie en ter verzekering van de continuïteit van zorg in de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging;
Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 7 februari 2024;
Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting, gegeven op 26 februari 2024;
Gelet op artikel 8, § 1, 4°, van de wet van 15 december 2013 houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging, is dit besluit vrijgesteld van een regelgevingsimpactanalyse omdat het bepalingen van zelfregulering betreft;
Gelet op de adviesaanvraag aan de Raad van State binnen een termijn van 30 dagen, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Overwegende dat de adviesaanvraag is ingeschreven op 5 maart 2024 op de rol van de afdeling Wetgeving van de Raad van State onder het nummer 75.810/2;
Gelet op de beslissing van de afdeling Wetgeving van 5 maart 2024 om binnen de gevraagde termijn geen advies te verlenen, met toepassing van artikel 84, § 5, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Minister van Sociale Zaken en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1. In titel II, hoofdstuk I, van het koninklijk besluit van 3 juli 1996 tot uitvoering van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, wordt een afdeling VI/1 ingevoegd die de artikelen 46/1 tot en met 46/6 bevat, luidende:
"Afdeling VI/1.- Commissie voor gezondheidszorgdoelstellingen
Art. 46/1. § 1. De leden bedoeld in artikel 18/1, tweede lid, 1° tot en met 5°, van de gecoördineerde wet, worden benoemd uit de kandidaten, voorgedragen door de instelling die ze vertegenwoordigen.
Het lid bedoeld in artikel 18/1, tweede lid, 6°, van de gecoördineerde wet, wordt benoemd uit de kandidaten voorgedragen door de Hoge Gezondheidsraad, zoals bedoeld in het koninklijk besluit van 5 maart 2007 houdende oprichting van de Hoge Gezondheidsraad.
De leden bedoeld in artikel 18/1, tweede lid, 7°, van de gecoördineerde wet, worden benoemd uit de kandidaten, gezamenlijk voorgedragen door de Vlaamse Interuniversitaire Raad en de Conseil des rectrices et recteurs in een dubbel aantal van dat der toe te kennen mandaten.
De leden bedoeld in artikel 18/1, tweede lid, 8° en 9°, van de gecoördineerde wet, worden benoemd uit de kandidaten voorgedragen door het Verzekeringscomité.
§ 2. De in artikel 190bis van de gecoördineerde wet bedoelde voorzitter van de commissie wordt voorgedragen door de Minister.
Art. 46/2. De leden van de Commissie voor gezondheidszorgdoelstellingen en de in artikel 190bis van de gecoördineerde wet bedoelde voorzitter worden benoemd voor zes jaar. Het mandaat van de uittredende leden en van de voorzitter kan worden hernieuwd.
Er wordt onmiddellijk in de vervanging voorzien van ieder lid dat, vóór de normale afloopdatum van diens mandaat, geen deel meer uitmaakt van de commissie. Het nieuwe lid voltooit het mandaat van het lid dat deze vervangt.
Een plaatsvervangend lid heeft enkel zitting bij afwezigheid van een werkend lid van diens groep.
Art. 46/3. Wanneer de in artikel 190bis van de gecoördineerde wet bedoelde voorzitter van de commissie niet is aangewezen of verhinderd, wordt het voorzitterschap van de commissie waargenomen door het oudste lid in jaren van de in artikel 18/1, tweede lid, 4° tot en met 7°, van de gecoördineerde wet bedoelde leden.
Het lid dat optreedt als waarnemend voorzitter zoals bedoeld in het eerste lid neemt de stem van de in artikel 190bis van de gecoördineerde wet bedoelde voorzitter niet over.
Art. 46/4. De commissie wordt in vergadering bijeengeroepen door de voorzitter, hetzij op diens initiatief, hetzij op verzoek van de Minister, hetzij op verzoek van de Algemene raad, hetzij op verzoek van het Verzekeringscomité, hetzij op vraag van ten minste vier leden. De bijeenroeping vermeldt in elk geval het onderwerp van de vergadering.
Art. 46/5. De commissie houdt deugdelijk zitting indien ten minste de helft van de leden aanwezig is, en indien ten minste de helft van de stemgerechtigde leden aanwezig is.
De beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid van de stemgerechtigde leden die aan de stemming deelnemen, waarbij geen rekening wordt gehouden met de onthoudingen. Bij staking van stemmen is het voorstel verworpen.
Art. 46/6. De secretariaatsfunctie van de Commissie, bestaande uit een secretaris en een adjunct-secretaris, worden waargenomen door personeelsleden van de Dienst voor geneeskundige verzorging, aangewezen door de leidend ambtenaar van genoemde dienst."
Art. 2. De minister bevoegd voor Sociale Zaken is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 11 maart 2024.
FILIP
Van Koningswege :
De Minister van Sociale Zaken,
F. VANDENBROUCKE

Reactie toevoegen

Platte tekst

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
CAPTCHA
1 + 17 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.
2024.060

Erkenningscriteria vastgelegd voor verpleegkundig specialist

 

Op 25 april 2024 is een KB gepubliceerd dat de erkenningscriteria voor het beroep van verpleegkundig specialist bepaalt.

Deze criteria treden wel pas in werking op 1 januari 2025.

Hierna vindt u de integrale tekst van het KB.

 

14 APRIL 2024. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de criteria om de titel van verpleegkundig specialist te dragen

2024.059

Aanpassing lijsten verpleegkundige verstrekkingen en toe te vertrouwen handelingen

 

Op 25 april 2024 is een KB gepubliceerd dat de bevoegdheden van de verpleegkundige voor algemene zorg ‘versterkt’.

Daartoe worden de lijst van de zgn. technische verpleegkundige verstrekkingen en die van de door een arts of tandarts toe te vertrouwen handelingen aangepast.

Hierna vindt u in het KB zelf de betrokken aanpassingen. 

 

2024.058

Lijst van taken voor basisverpleegkundige al aangepast

 

Op 30 oktober 2023 werd er een KB gepubliceerd dat de taken vastlegt die een zgn. basisverpleegkundige mag uitvoeren.

Zie ook https://asgb.be/node/28707. 

Vandaag, 25 april 2024, is er echter al een wijzigend KB gepubliceerd dat deze lijst aanpast.

Hierna vindt u de integrale tekst van dit wijzigend KB.

Pro memorie. De basisverpleegkundige is een nieuw niveau dat sinds vorig jaar in het leven geroepen werd.

We sommen hierbij de verschillende niveaus nog eens op.