Minister Weyts gaat federaal artsencontingent loslaten

ASGB-BERICHT 2019.114

 

Is het loslaten van de federale artsenquota het juiste antwoord op de grote problemen, die zich actueel stellen?

Een aantal artsen-specialisten in opleiding maakt zich terecht thans al grote zorgen over de toekomst, omdat men heeft af te rekenen met een overschot aan nieuw erkende specialisten in hun discipline. Hun vraag naar een toekomstige werkloosheidsregeling onderstreept dit probleem.

Het feit dat er te weinig kandidaten kiezen voor z.g. knelpuntspecialiteiten (geriatrie, (kinder)psychiatrie, huisartsgeneeskunde) en de contingenten hiervoor niet opgevuld raken, los je niet op door het totaal aantal geneeskundestudenten dan maar te verhogen. Nu al dreigen er dramatische overschotten te ontstaan in andere, meer populaire specialiteiten, zoals gynecologie, heelkunde, enz. Dit zal alleen maar toenemen als het aantal kandidaat-specialisten nog wordt verhoogd.

Het opstellen en respecteren van de z.g. subquota is daarom op dit moment veel belangrijker.

Als er door de op te richten Vlaamse Planningscommissie zou worden vastgesteld dat er in Vlaanderen een globaal tekort aan artsen dreigt, dan is het moment gekomen om op Federaal niveau een hoger aantal toekomstige RIZIV-nummers te eisen. Pas als op federaal niveau de garantie bestaat dat alle studenten, die een studie geneeskunde aanvatten na hun afstuderen daadwerkelijk op een RIZIV-nummer kunnen rekenen, kan men het aantal geneeskundestudenten verhogen.

Afgestudeerde artsen mogen voor het verkrijgen van een RIZIV-nummer niet afhankelijk zijn van de goodwill (of laksheid, zo u wil) van een toekomstige federale minister van volksgezondheid.

De partijen, die nu deze nieuwe Vlaamse regeringsverklaring hebben opgesteld, dragen een grote verantwoordelijkheid voor het feit dat op federaal niveau de quota niet gerespecteerd worden, doordat hun partijgenoten in de federale regering de overschrijdingen van de quota in Wallonië hebben gedoogd.

Het nu ook niet respecteren van de contingenten in Vlaanderen, “omdat de anderen dat ook niet doen”, lijkt dan heel populair, maar is zeker niet het gepaste antwoord.

 

Reinier Hueting, voorzitter ASGB/kartel

ASGB-BERICHT

2020.122

 

In het KB 20 van 13 mei 2020 staan de maatregelen, die worden getroffen om de problemen op te vangen, die worden veroorzaakt door de coronacrisis.

De wachtposten krijgen in art. 53 t/m 56 de mogelijkheid om een weekwacht te organiseren. Dit was belangrijk om de wachtbelasting te verminderen in een periode van grote drukte enerzijds en een vaak minder aantal beschikbare huisartsen om de wacht te doen, anderzijds.

0
ASGB-BERICHT

2020.119

 

Tijdens de vergadering van het Verzekeringscomité van maandag 15 juni 2020 werden de grote lijnen uitgewerkt van een systeem voor financiële tussenkomst voor het beschermingsmateriaal.

Het KB 2O had uitdrukkelijk gesteld dat er geen extra kosten aan de patiënt hiervoor mogen worden aangerekend, maar dat een regeling zou worden uitgewerkt. Er werd daarom een werkgroep opgericht door het Verzekeringscomité en de zaak is ook besproken tijdens de medicomut van 8 juni.

Voor de artsen komt de regeling hierop neer:

0
ASGB-BERICHT

2020.126

 

Geachte collega

Na de NCAZ (ASGB-bericht 2020.121) werd het dossier van het verhoogde toezichthonorarium voor (pediatrische) hematologen (ASGB-bericht 2019.156) ook in de e-vergadering van het Verzekeringscomité van 29/6/2020 goedgekeurd.

Het dossier verlaat nu het Riziv en we hebben er dan ook weinig of geen vat meer op.

Het is nu wachten op publicatie in het Belgisch Staatsblad.

We houden u op de hoogte.

met collegiale groeten, het ASGB-bestuur

0