Samenstelling van de FRZV

ASGB-BERICHT ASGB-BERICHT2018.015

Geachte collega

 

In het BS van 16/2/2018 verscheen een KB i.v.m. de samenstelling van de FRZV.

Artsen zijn hier duidelijk een minderheidsgroep.

met collegiale groeten, het ASGB-bestuur


Publicatie: 2018-02-16

FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU

14 JANUARI 2018. - Koninklijk besluit betreffende de samenstelling van het Bureau van de Federale Raad voor ziekenhuisvoorzieningen en betreffende de werking van de Federale Raad voor ziekenhuisvoorzieningen

FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de gecoördineerde wet van 10 juli 2008 op de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen, artikel 34;
Gelet op het koninklijk besluit van 19 november 1982 betreffende de werking van de Nationale Raad voor Ziekenhuisvoorzieningen;
Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 18 mei 2017;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 5 juli 2017;
Gelet op advies 62.403/3 van de Raad van State, gegeven op 7 december 2017, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Minister van Volksgezondheid,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1. De voorzitter en de ondervoorzitters van de Raad vormen samen met de secretaris van de Raad, zoals bedoeld in artikel 6, het Bureau van de Raad.
Art. 2. De werkzaamheden van de Federale Raad voor Ziekenhuisvoorzieningen worden door het Bureau van de Federale Raad voor Ziekenhuisvoorzieningen geregeld en gecoördineerd.
Art. 3. Het Bureau kan naast de adviesaanvragen van de minister bevoegd voor Volksgezondheid zelf adviesaanvragen formuleren en aan de Raad voorleggen.
Art. 4. De adviezen van de Raad worden door het Bureau aan de minister bevoegd voor Volksgezondheid overgemaakt.
Art. 5. De voorzitter van de Raad kan alle vergaderingen van de Raad en van de werkgroepen als waarnemer bijwonen.
Art. 6. De voorzitter en de ondervoorzitters van de Raad worden voor de werkzaamheden van de Raad bijgestaan door een secretariaat onder verantwoordelijkheid van de secretaris van de Raad.
Het ambt van secretaris van de Raad wordt uitgeoefend door de directeur-generaal van het directoraat-generaal Gezondheidszorg van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu.
Art. 7. Met het oog op het vervullen van haar opdracht kan de Raad :
1° een beroep doen op deskundigen om deel te nemen aan de werkzaamheden;
2° werkgroepen oprichten met een nauwkeurig bepaalde opdracht.
Art. 8. De minister bevoegd voor Volksgezondheid kan ambtenaren aanduiden om de zittingen van de Raad bij te wonen. Deze ambtenaren zijn niet stemgerechtigd.
Art. 9. § 1. Opdat de Raad, het Bureau en de permanente werkgroep bedoeld in artikel 12 geldig een advies of een verslag zouden kunnen uitbrengen, moet tenminste de helft van de leden aanwezig zijn.
De beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid der stemmen.
Ingeval van staking van stemmen is de stem van de Voorzitter doorslaggevend.
Indien het aanwezigheidsquorum niet wordt bereikt, worden de leden ten laatste binnen de veertien dagen opnieuw bijeengeroepen. Voor het punt dat dienvolgens een tweede maal op de agenda wordt geplaatst, wordt alsdan bij gewone meerderheid van de aanwezige leden beslist.
§ 2. Bij het advies wordt de uitslag van de stemming gevoegd. Samen met het meerderheidsadvies kan desgevraagd de minderheid een nota met zijn standpunten aan het advies toevoegen.
Art. 10. Het plaatsvervangend lid woont de vergaderingen bij wanneer het effectief lid verhinderd is.
Art. 11. Indien de minister bevoegd voor Volksgezondheid een adviesaanvraag tot de Raad richt, brengt deze, behoudens een andersluidende regeling, het advies uit binnen de twee maanden.
Op gemotiveerd verzoek kan de minister deze termijn verlengen.
In uitzonderlijke gevallen kan de minister een dringend advies vragen. Hij bepaalt alsdan de termijn.
Art. 12. Bij de Raad wordt een permanente werkgroep opgericht, belast met de behandeling van individuele financieringsdossiers, zoals bedoeld in artikel 108 van de gecoördineerde wet van 10 juli 2008 op de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen.
De werkgroep heeft tot taak aan het Bureau, op diens verzoek of op eigen initiatief, advies uit te brengen omtrent de in het eerste lid bedoelde aangelegenheden.
Deze werkgroep bestaat uit leden van de Raad en eventueel uit deskundigen van buiten de Raad, die allen worden aangeduid door de minister bevoegd voor Volksgezondheid.
Art. 13. Het koninklijk besluit van 19 november 1982 betreffende de werking van de Nationale Raad voor Ziekenhuisvoorzieningen wordt opgeheven.
Art. 14. De minister bevoegd voor Volksgezondheid is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 14 januari 2018.
FILIP
Van Koningswege :
De Minister van Volksgezondheid,
M. DE BLOCK


 

FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU

14 JANUARI 2018. - Koninklijk besluit betreffende de samenstelling van de Federale Raad voor ziekenhuisvoorzieningen

FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de gecoördineerde wet van 10 juli 2008 op de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen, artikel 33;
Gelet op het koninklijk besluit van 24 maart 1989 betreffende de samenstelling van de Nationale Raad voor ziekenhuisvoorzieningen;
Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 18 mei 2017;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 5 juli 2017;
Gelet op de impactanalyse van de regelgeving, uitgevoerd overeenkomstig artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013 houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;
Gelet op advies 62.402/3 van de Raad van State, gegeven op 7 december 2017, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Minister van Volksgezondheid en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1. De Federale Raad voor ziekenhuisvoorzieningen bestaat uit:
1° een voorzitter, aangeduid door de minister bevoegd voor Volksgezondheid;
2° twee ondervoorzitters, aangeduid door de minister bevoegd voor Volksgezondheid uit de werkende leden, waarvan een met een bijzondere expertise in de geestelijke gezondheidszorg;
3° dertig werkende en dertig plaatsvervangende leden, aangeduid door de minister bevoegd voor Volksgezondheid.
Art. 2. Het mandaat van de Voorzitter en van de leden duurt zes jaar en kan worden hernieuwd.
De leden wier benoemingsduur verstreken is, blijven hun mandaat evenwel verder uitoefenen tot in hun vervanging is voorzien.
Art. 3. Het aantal van zowel de werkende als de plaatsvervangende leden wordt als volgt bepaald:
1° zeventien leden nauw betrokken bij het administratief beheer van ziekenhuizen, waaronder drie leden die een bijzondere expertise in de geestelijke gezondheidszorg hebben en vier leden die een bijzondere expertise inzake het beheer van universitaire ziekenhuizen hebben;
2° zes leden nauw betrokken bij de medische werkzaamheden van ziekenhuizen, waaronder een lid met een bijzondere expertise in de geestelijke gezondheidszorg;
3° twee leden nauw betrokken bij de verpleegkundige werkzaamheden van ziekenhuizen;
4° drie leden nauw betrokken bij de werkzaamheden van de verzekeringsinstellingen in het raam van de ziekte- en invaliditeitsverzekering;
5° twee leden die de belangen van de patiënten vertegenwoordigen, waaronder een lid met een bijzondere expertise in de geestelijke gezondheidszorg.
Het aantal werkende en plaatsvervangende leden van hetzelfde geslacht mag niet meer bedragen dan twee derde van het totaal aantal werkende en plaatsvervangende leden.
Art. 4. Het koninklijk besluit van 24 maart 1989 betreffende de samenstelling van de Nationale Raad voor ziekenhuisvoorzieningen wordt opgeheven.
Art. 5. De minister bevoegd voor Volksgezondheid is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 14 januari 2018.
FILIP
Van Koningswege :
De Minister van Volksgezondheid,
M. DE BLOCK

 

2024.042

OPROEP : kandidaat voor werkgroep long Covid

 

De huidige overeenkomst Long-COVID-19 voor een aangepaste zorgaanpak neemt een einde op 30 juni 2024. 

Voor de nieuwe conventie zal men een transversale werkgroep organiseren op 23 april. 

Wij doen een oproep onder onze leden om zich kandidaat te stellen voor deze WG.

Bij interesse kan u een e-mail sturen naar het secretariaat (info@asgb.be).

 

 

2024.041

Update van nomenclatuur pneumologie (interventionele bronchoscopie)

 

Op 25 maart 2024 is een KB gepubliceerd dat de nomenclatuur voor de pneumologie aanpast.

Het gaat meer bepaald om een hele reeks aanpassingen inzake de interventionele bronchoscopie.

U vindt de aanpassingen integraal terug in de pdf als bijlage.

Zij treden in voege op 1 mei 2024.

2024.040

Praktijkondersteuning huisartsen geconcretiseerd

 

Het vorige akkoord voorzag al in een budget van 16,7 miljoen euro voor de ondersteuning van de praktijken van huisartsen in 2023.

Dat werd nu eindelijk ook geconcretiseerd en afgerond door een werkgroep van de NCAZ én op 25 maart jl. goedgekeurd door het Verzekeringscomité van het RIZIV.

Vooreerst, die 16,7 miljoen komt uit het budget voor de honoraria van de artsen. Dat willen we toch even benadrukken te midden van (ministeriële) persberichten over lenteplannen.